De laatste Ierse dag - Reisverslag uit Dublin, Ierland van Annemieke Drok - WaarBenJij.nu De laatste Ierse dag - Reisverslag uit Dublin, Ierland van Annemieke Drok - WaarBenJij.nu

De laatste Ierse dag

Blijf op de hoogte en volg Annemieke

21 Juli 2013 | Ierland, Dublin

Dat was het dan, morgenochtend vroeg (half 6) pakken we de bus naar het vliegveld en gaan we naar huis.

Vandaag was het zowaar nog wat bewolkt, ergens niet erg aangezien ik was verbrand van de week.
Na te hebben uitgeslapen (ok soort van.. rumoerige kamergenoten) zijn we opgestaan en hebben we rustig ontbeten.

We wilden de oude viking/medievel kern van Dublin bekijken. We besloten eerst naar de national library te gaan, maar deze was nog gesloten. De musea eromheen ook, helaas zondagochtend.
Dan maar gebouwen van buiten bekijken eerst en dan ergens naar binnen. Na het binnenhof van Dublin Castle uitgebreid te hebben bekeken liepen we verder en kwamen we aan bij Dublinia (een interactief museum over de viking- en middeleeuwentijd in Dublin en hoe men daar leefden. Dit was een van onze doelen en open en zijn daar dus naar binnen gegaan.

In dit museum begonnen we in de vikingtijd, over het boeren van de vikingen, het plunderen en alles wat ermee te maken heeft. Van kleding tot voedsel tot inrichting van de huisjes en wanneer en waarom ze plunderden. Ook was het wel grappig om te lezen dat je 3 groepen vikingen had. De groep uit Noorwegen ging richting Schotland en Ierland, de groepen uit Denemarken ging de Noordzee op richting Nederland, Belgie en Frankrijk en de groep uit Zweden ging richting Rusland.

Na een verdieping over de vikingen gingen we naar boven naar de Middeleeuwen. Hier werd vooral aandacht besteed aan het leven van een merchant, de jaarlijkse fair en de pest.

Op de bovenste verdieping werd er uitgelegd hoe archeologie in zn werk gaat. Van het beginnen van graven tot het dateren en er een verhaal van kunnen maken.
Via een oude brug kwamen we uit bij de ingang van de ChristChurch Cathedral en hebben we daar even via de kassa naar binnen gekeken.

Zo stonden we weer buiten in t felle licht en besloten we nog naar het 12e eeuwse kerkje te gaan.
Deze bleek gratis toegang te hebben en een klein schattig kerkje te zijn. Wat wel heel grappig was was dat het hek voor de bellringerstrap naar boven gemaakt was door een bedrijf genaamd: pagan & son. Wel erg apart in een kerkje, we zeiden het bij de kassa en die was het nog neit opgevallen.

De tuin eromheen was een soort kloostertuin, allerlei soorten kruiden en struikplanten die tot hoog groeide en weinig onderhouden waren.
Toen we daar weg liepen was het al weer half 2. Tijd om terug te gaan naar het hostel om te lunchen, dachten we.

Onderweg kwamen we een boekenwinkel tegen en hebben we een andere route gelopen om nog een stukje Dublin te zien. Toen was het ineens half 3 toen we terug waren. Late lunch om 3 uur dus.
Toen hadden we ook wel echt honger.

Daarna is mn vader blijven zitten en puzzeltjes gaan maken. Ik ben even alleen de stad in gegaan. Hij wou even rust en ik wou nog wat souvenirs kijken/halen en als hij niet mee ging meteen maar even de kledingwinkels in.

Een uur of 2 later was ik weer terug, een paar blokjes om gelopen en winkels in en uit gegaan.
Teruggekomen twijfelde ik nog over een tas wel of niet kopen en ben ik met mn vader met de veerurnster naar de Penny's (Ierse primark) gegaan en gewogen of het nog kon. Toch meegenomen en meteen schoenen erbij. Weer kostuums completer gemaakt ^^.

In het hostel hebben we alles neergezet en zijn we gaan lopen richting de wijk Temple Bar. We wilden uit eten en bij ons in de wijk zitten er alleen maar snacktenten en daar hadden we geen zin in.
We kwamen uit bij een restaurantje genaamd Old Mill. Het leek op een Ierse pub, maar dan tafeltjes en stoelen neergezet ipv sta-tafels. Dus allemaal guinness en oude borden aan de muur en een bar.
Hier hebben we lekker gegeten. Als toetje had ik een Irish Baileys cheesecake, zeer aan te raden!!

Na het eten zijn we weer rustig terug gelopen naar het hostel. Nog een laatste souvenir gekocht onderweg en dan toch echt weer terug.
Doei Dublin, doei Ierland.

Ik ga lekker slapen en zie je morgen waarschijnlijk alleen nog maar in slapende staat (of dronken mensen die net terug komen...).