Twee dagen in één - Reisverslag uit Dublin, Ierland van Annemieke Drok - WaarBenJij.nu Twee dagen in één - Reisverslag uit Dublin, Ierland van Annemieke Drok - WaarBenJij.nu

Twee dagen in één

Blijf op de hoogte en volg Annemieke

20 Juli 2013 | Ierland, Dublin

Gisteravond zijn we er op uit geweest, dus geen tijd gehad om een blog te schrijven. Dus vandaag maar van twee dagen in één.

Gisterochtend hebben we besloten toch maar direct die ochtend de fietsen in te leveren. Dit omdat we ze in Dublin niet gingen gebruiken en om een statement te maken over dat ze het niet zo goed doen.

We zijn er dus 's ochtends heen gefietst en hebben de fietsen ingeleverd. Ze hadden ons alleen nog niet verwacht en de borg (1400 euro) niet cash op kantoor. Ook kwamen we er op t kantoor achter dat we de laders vergeten waren mee te nemen.. Shit! Morgen weer terug.

Terug met de bus.. en aangezien we een 1-dags rambler ticket hadden zijn we die dag met de bus naar Dalkey Castle and Heritage centre gegaan (bus daarheen rijdt alleen doordeweeks).
Eerst zijn we naar ons hostel gegaan om de koffers neer te zetten en dan door naar de bus te gaan.
We hadden de bus van 12 uur net gemist, dus konden rustig aan doen voor de bus van kwart over 1.

De route naar Dalkey duurde ongeveer een uur en was een leuke scenic tour, we zaten boven in de dubbel dekker helemaal vooraan bij het raam. Zo heb je goed uitzicht.
In Dalkey kwamen we bij het Castle en was de tour net weg, we hadden anderhalf uur om de tijd te doden daar voor de volgende weer ging.
We zijn naar de kleine (hele kleine) haven gelopen en hebben daar zitten lunchen. Ik heb er nog lekker in de zon gelegen en pootje gebaad.
Dalkey is een heerlijk rustig dorpje, hollywood town van Ierland zeggen de inwoners. Het dorpje verderop wonen namelijk allemaal celebrities, Enya, Bono ed.

Na het wachten konden we het heritage centre in. Hier kregen we een tour met acteurs. Eerst een filmpje over de geschiedenis van Dalkey, daarna kwam er een archer aanlopen die vanalles vertelde over pijl en boog, een feest in het kasteel en ons de kerk liet zien. Daarna kwamen we bij zijn baas, lord Marsh die een barber is en ons uitlegde hoe dat werkte met haar kort snijden, scheren, amputeren, bloodlettings en zulke dingen.
Uiteindelijk kwam er een vrouw binnen die de kokkin van het gebouw is en ons liet zien waar de vijanden zouden zitten en waarom ze boos op hun waren en wat het feestmaal in zou houden.
Uiteindleijk liet de suppoost ons nog een stukje zien en mochten we muntjes slaan op de ouderwetse manier. Met een hamer en twee metalen dingen met een opdruk.

Daarna was de tour afgelopen. Ik heb in de shpo nog een clip gekocht en daarna zijn we verder gaan rondlopen. We hadden weer anderhalf uur wachttijd tot de volgende bus terug naar Dublin.
We zijn boodschappen gaan doen voor het avondeten en naar het andere haventje gelopen. Daar op een bankje langs de kant gezeten. We zaten er nog maar net en toen kwam er vlakbij de kant een grijze zeehond boven water met een vis in zijn bek. Snel foto's maken naturlijk! Er kwamen meeuwen op af die letterlijk de vis uit zijn bek jatte.. Toen ging hij maar verder om nieuwe vis te vangen binnen de muren van het haventje.

Hij heeft er nog eent ijdje rond gehangen en toen de zeehond weg was moesten wij ook ongeveer terug lopen naar de bus.
De bus terug naar Dublin genomen, naar ons hostel gelopen en eten gemaakt.

In de avond zijn we naar DE Temple bar gegaan. Daar wou ik graag heen ivm live ierse muziek en mogelijk dans. De dans zijn we niet tegen gekomen. Maar wel veel straatmuzikanten en live artiesten in pubs die Ierse muziek speelden, dat was erg leuk :).
We zijn in DE beroemde temple bar wat gaan drinken en bandje staan kijken.

Een hele tijd later zijn we maar terug gegaan omte gaan slapen.

Vanmorgen is pappa alleen naar de fietsenboer gegaan om de laders te brengen en het geld te halen. In de tussentijd ben ik rustig opgestaan en ben ik wat winkels afgegaan waar ik nog heen wou. Ik heb nog gevraagd naar de ierse dansworkhops die ik op internet was tegengekomen. De receptie van het hostel heeft even gebeld en meteen geboekt voor de middag.
Rond 12en was ik terug, maar konden om 1 uur pas van kamer verhuizen kennelijk. Dus dan maar weer even er tussenuit de stadi n.

Rond 1en weer terug en onze spullen verhuisd van kamer naar onze nieuwe kamer, 22 mensen slapen er op die kamer.
We zijn gaan lunchen bij de burger king en daarna rustig (via marktjes en winkeltjes) naar de dansworkshop gelopen.

Bij de dansworkshop hebben we een aantal reels geleerd. Of njah, de basispas en daar heeft de instructrice wat parterngroepsdansen op gemaakt. Die je dus met een partner in een groep doet.
Kan m verder wss weinig toepassen, maar de basispas wel en het was leuk om te doen :).
Tussen het dansen door hadden we muziek door een man die Ierse pubsongs zong met gitaar, illin bagpipes en een tin whistle.
De lerares is al 10 jaar een riverdance danser en is 2e van de wereld in iers dansen.

Na de workshop zijn we naar een ijsbar gelopen, via een boekenwinkel, en hebben we een ijsje gegeten. Sea salt ice cream, apart maar wel lekker.

Naderhand maar boodschappen gedaan voor avondeten bij de lidl en gaan koken en eten. Avondje rustig aan doen, koffers vast deels inpakken en film kijken (taken was op tv).