First day on the boats! - Reisverslag uit Arona, Spanje van Annemieke Drok - WaarBenJij.nu First day on the boats! - Reisverslag uit Arona, Spanje van Annemieke Drok - WaarBenJij.nu

First day on the boats!

Blijf op de hoogte en volg Annemieke

09 Januari 2013 | Spanje, Arona

Gisteravond was nogal hectisch, dus ik was vrij moe toen ik ging slapen. Ik ben nog redelijk bijtijds naar bed gegaan en Jette kwam er midden in de nacht nog bij, die moest een nieuw meisje ophalen 's nachts op het vliegveld.

Vandaag voor t eerst op de boten mee geweest, het was echt super! Helaas was het weer niet echt perfect, het was wat bewolkt en uiteindelijk was zonsondergang het warmste punt van de dag.

We werden met de auto afgezet bij Victoria's dit is een soort cafeetje waar je goedkoop wat kan eten en waar wij ons op de wc omkleden naar korte broek en AWF-shirt. Dit is het pick-up point voor ons van Puerto Colón.

Ik zou met Jette op de Maxiat mee gaan, uiteindleijk zijn Amy en Stephanie ook nog mee geweest aan gezien ze niet op hun eigen boot mee konden. Dus we waren gezellig met z'n vieren.

We kregen eerst uitgelegd hoe de bar werkte want daar zouden we bij helpen die dag en de crew stelde zichzelf voor. Rond 10 uur vertrokken we.
We vaarden weg en er werd eerst wat uitleg gegeven over hoe het er op de boot aan toe gaat en waar de wc's zitten en dergelijke.
We vaarden richting La Gomera, tussen de eilanden Tenerife en La Gomera is een stukje diepe zee (3km) waar reuzeinktvis leeft wat prooi is voor de grienden en voor potvissen.
Na ongeveer een half uurtje hadden we de eerste interactie, er was een groep van 9 pilot whales (grienden). Jette heeft ons toen uitgelegd hoe het werkt met de data sheets in vullen en foto's maken.
Een half uur later zijn we nog een groep tegen gekomen.
Op de terugweg mochten we eten, er lagen sandwiches in het ruim die we mochten opeten. En we kregen sangria van de crew te drinken. Het is echt een hele gezellige groep (van drie) met prettig gestoorde mannen van rond de 50-60.
Rond een uur of 1 waren we weer terug in de haven, we hebben de vuilniszakken vervangen en lunch-eten geladen.

Een kwartiertje later vertrokken we op de middagtrip, die zou rond de 5 uur duren. Met een iets vollere boot vertrokken we weer uit de haven.
Ergens halverwege de trip zagen we een grote groep grienden (19 stuks) met onder andere 4 kalven, ze waren echt heel leuk om te zien en sommige echt nog heel klein!
Na ongeveer een half uur zijn we weer verder gaan varen richting Masca Bay (voorbij Los Gigantes) waar de toeristen konden zwemmen vanaf de boot.
De crew vertelde ons dat Amy en ik eigenlijk ook het water in moesten (het was best fris) en dat we mochten kiezen of we dat zelf deden of dat zij dat zouden doen. We hadden geen zwemspullen mee, dus er niet echt zin in.
We kregen eerst ook nog te eten, dit bestond uit paella, pasta salade en dergelijke. Het was een lopend buffet en het was voor de toeristen, maar wij mochten ook gewoon mee doen.

Voordat we Masca Bay bereikten zagen we ineens in de verte twee hele grote walvissen, waarschijnlijk moeder en kalf fin whale (gewone vinvis). We hebben ze een paar seconde gezien en daarna zijn ze weer onder water gedoken en hebben we ze niet meer gezien.
We hebben nog even gezocht, maar helaas zonder resultaat. Maar sowieso: VINVISSEN OP DE EERSTE DAG!!! Je ziet ze sowieso maar echt zelden, we hebben echt heel veel geluk gehad!

Aangekomen in Masca Bay hadden we geen tijd meer om te zwemmen en bleek het (na meerdere keren gedreigd te hebben en het is ook vaker gebeurd) een grapje te zijn dat we het water in moesten. We zijn na even stil gelegen te hebben om de baai te bekijken, dat is echt een mooie met de gigantische kliffen eromheen en toch nog een voetpat naar beneden. Later zijn we weer omgedraaid en zijn we aan de terugweg begonnen.
Toen we net op de terugweg waren zagen we WEER een fin whale op een lange afstand, deze was echt onwijs groot en in z'n eentje. Ook deze is maar een paar seconde boven water gebleven en waren we helaas te laat voor foto's.
Terug in de haven (waar we een half uur te laat zijn aangekomen, rond half 7) hebben we geholpen met het schoonmaken van het schip, de grond schoonmaken, afvalzakken weer weggooien en de reling poetsen. Toen we daar mee klaar waren mochten we gaan en waren we klaar voor de dag.

We zijn met Stephanie mee gelopen naar haar appartement aangezien het direct aan de haven ligt en we wilden zien waar ze het over had. Het was het appartement waar wij eerst ook heen zouden gaan, maar niet heen zijn gegaan en het heeft een groot zwembad en een jacuzzi er vlak achter die voor bewoners is. Waarom zijn wij daar niet terecht gekomen??

Terug bij Victoria's was Sarah al op ons aan het wachten om terug te rijden naar het huis.
In het huis kregen we rijst met pastasaus en heeft Jette an Faye, Amy en mij uit gelegd hoe je de data sheets verwerkt in excel.
We zijn vrij snel weer naar beneden naar ons appartement gegaan waar we samen de rest van de data en de petitions hebben verwerkt (op de terugweg naar de haven gaan we rond met petities tegen walvisvaart, hier kunnen mensen ook op aangeven of ze een tweejaarlijkse newsletter willen of geïnteresseerd zijn in volunteering bij het AWF).
Uiteindelijk hebben we nog met z'n allen een aantal van de fin shots van vandaag bekeken om te kijken wat wel en wat geen goede fin shots zijn, dit moeten wij straks zelf bepalen.
Daarna zijn we gaan slapen.

Aangezien in het appartement beneden geen internet is is dit een beetje een laat geupload.