Primer dia de Delfines - Reisverslag uit Palafolls, Spanje van Annemieke Drok - WaarBenJij.nu Primer dia de Delfines - Reisverslag uit Palafolls, Spanje van Annemieke Drok - WaarBenJij.nu

Primer dia de Delfines

Door: Annemieke

Blijf op de hoogte en volg Annemieke

11 Juni 2012 | Spanje, Palafolls

Vandaag was het ons eerste dagje bij de dolfijnen, spannend!!
We moesten om kwart voor 9 bij het dolfinarium zijn bij Monica, deze keer echt bij Monica! Niet zoals de eerste dag: "meld je bij Monica" en dat Anna eraan kwam.

We kregen eerst te zien waar de kleedkamers zijn en waar de kleren liggen, daarna mochten we ons omkleden in "bad" clothes om te gaan schoonmaken en kregen we laarzen.

Ik ben toen met Monica naar de viskeuken gegaan om vis te sorteren. Ze hadden haring en sprot in bakken liggen en de kapotte vissen moesten daaruit, bij de haringen waren dat er niet zo veel. Bij de sprot lagen er wel best veel zonder kop of half met uithangende ingewanden in. Heerlijk.. Ik voelde me een beetje als in Free Willy, die jongen begint daar ook als eerste met vis sorteren op good en bad.
Ondertussen was Monica bezig met emmers voor de verschillende dieren aan het samenstellen en af te wegen.
Daarna hebben we de jelly-blokjes gesneden. Dit is water met gelatine. De dolfijnen krijgen dat om genoeg water binnen te krijgen. In het wild komt het water uit de vis, maar bevroren vis verliest wat water en daarom krijgen ze water-gelatine-jelly's. Ze vinden het ook echt heerlijk!

Het duurde even voordat we daarmee klaar waren, maar toen we daarmee klaar waren hebben we de emmers en de keuken schoon gemaakt. Dit doe je met zeep en de emmers met een sponsje en de muur met een bezem.
Daarna spuit je alles schoon met een tuinslang en zorg je dat alle zeepresten weg zijn.

Daarna hebben we schone kleren aangedaan en zijn we naar Anna en Eli gegaan. Veronique had Hollandse koek meegenomen om aan hen te geven. Ze waren er erg blij mee, ik heb meteen mijn douchegel daar uit de douche gehaald en bij het dolfinarium gezet.
Natuurlijk even staan kletsen en toen weer terug naar het dolfinarium.

Ze waren bij het dolfinarium even pauze aan het houden aangezien alle schoonmaakwerkzaamheden klaar waren.
Niet te lang want de spullen van de show moesten klaar gelegd worden, de muziek moest aan in de speaker-cabine. Dit heeft Viktor ons uitgelegd hoe het allemaal werkte en daarna de bovenste hekken open gedaan zodat het publiek daarbij kan.

Daarna heb ik mijn standaard plaats bij Núria weer ingenomen bij het foto's maken. Het was niet heel druk vandaag, dus we konden rustig aan doen.

Na de foto's, bij de show, stond ik bij het hek om het publiek in de gaten te houden en die open te doen tijdens de pauze van de shows om de mensen van de verkoop van souvenirs en eten en drinken naar binnen te laten.

Na beide shows hebben we op het podium spullen opgeruimd en heeft Veronica (de Tjechse, we hebben er nu 2) ons uitgelegd hoe je de dingen van de zeeleeuwenshow klaar legt.

Daarna was het tijd om de emmers die gebruikt zijn tijdens de show schoon te maken en daarbij de keuken weer even schoon te spuiten.

Toen was het lunchpauze, vandaag hadden we penne met kaassaus en wat tomatensaus, lekker vullend en lekker.
Als toetje hadden we vandaag weer taart, laagjestaart met room en dergelijke, lekker!

Na de lunch hebben we met David de koeling beneden schoon gemaakt, de rekken eruit, die schrobben, dan de muren en deur van alle kanten schrobben.
Daarna alles schoonspuiten met de tuinslang en de rekken voor de emmers terug zetten.

Daarna is het tijd voor de mensen van de dolphin encounter om de keuken te bekijken, als die geweest zijn maken wij die weer even een beetje schoon.

Daarna waren ze net klaar met de uitleg van het vis snijden en het transportnet, toen hebben we dat schoongemaakt en opgeruimd.

Na de dolphin encounter heb ik staan opletten bij de het bassin van de dolfijnen dat niemand er te ver bij ging hangen want er waren nogal wat kleine kinderen toen daar.
Bij de foto's heb ik vanmiddag geholpen met mensen begeleiden van de rand van het bassin naar de plek waar de foto wordt gemaakt. Er waren alleen niet zo veel mensen.

Na het foto's maken hebben we eventjes niks gedaan. We zijn er nu met vrij veel mensen en er is niet altijd voor iemand wat te doen, dus we hebben wat vaker pauze. Of nja, pauze.. even zitten.

Voor de show begon hebben we alles klaargelegd voor de zeeleeuwen en neit veel daarna begon de show. Ik heb snel toch maar een pet opgezet aangezien de zon fel in mn ogen scheen (die weer doorgebroken was).
Na weer zo''n 5 kwartier staan en show kijken was het afgelopen en hebben we de desinfectie bakken en sprays schoon gemaakt en opgeruimd en hebben we de laatste emmers in de keuken schoongemaakt en die nog even gespoten en toen waren we klaar.

Morgen moeten we een handdoek meenemen zodat we daar kunnen douchen, die hebben ze niet over.

Eenmaal thuis zijn we even gaan zitten en naar Malgrat de Mar gelopen voor waterschoenen, want die moesten we zelf halen. Ze hadden geen goede meer in onze maat, ik ben echt te vaak bijna onderuit gegaan vandaag omdat mn schoenen nat en glad zijn en te groot.

Daar hebben we nog een crêpe gegeten en zijn we weer terug gelopen naar huis.

• 12 Juni 2012 - 08:44

Ans:

Ha Annemieke. Ik lees met plezier je verslagen. Leuk nu bij de dolfijnen. Veel plezier daar! Ik zou het wel fijn vinden dat de te sorteren vis is bevroren is en niet nog leeft.. Doeg, Ans

• 12 Juni 2012 - 18:12

Anne:

Super te lezen, maar Miek, het is zo gedetailleerd dat ik de helft 'over scroll'.. xD