Girona y fiesta de San Juan - Reisverslag uit Palafolls, Spanje van Annemieke Drok - WaarBenJij.nu Girona y fiesta de San Juan - Reisverslag uit Palafolls, Spanje van Annemieke Drok - WaarBenJij.nu

Girona y fiesta de San Juan

Door: Annemieke

Blijf op de hoogte en volg Annemieke

24 Juni 2012 | Spanje, Palafolls

Vanmorgen zijn we redelijk op tijd opgestaan (ik werd wakker van mn ouders), hebben we ontbeten en zijn we (zonder Veronique, die bleef liever een dagje thuis) in de auto gestapt.

Mn ouders hadden een route gevonden in omgeving Girona die ze graag wilden rijden, die route zou in totaal zo'n 250 km zijn, maar we hebben niet alles gereden.

Als eerste zijn we naar het zuiden gereden (Girona is naar het noorden). Ik had een jurk gezien die ik misschien wel wou halen en mn ouders wilden meekijken (en ik vond dat ook niet zo erg).
Na een tijdje twijfelen en zijn we naar een ander pand van dezelfde winkel gegaan die wat meer hadden wat ik zocht (helaas was de prijs hier ook hoger).
Daar heb ik een jurk gekocht voor de bruiloft van mijn zus, hij ligt daar nog en ik ga er maandag na stage langs zodat ze hem precies op maat kunnen innemen (hij valt wat te breed). Dus foto's zijn er nog niet ;-).

Daarna zijn we doorgereden richting Girona, via Blenes. Onderweg stonden er best wel veel schaars geklede vrouwen langs de weg, niet allemaal even knap... We hebben de grote provinciale weg genomen in plaats van de snelweg aangezien de snelweg op veel stukken tolweg is en je er moeilijker vanaf gaat.

We zijn eerst naar een punt gereden waar we wilden beginnen (wilden het centrum van Girona er niet voor in), dit was Angles.

We zijn eerst langs een uitzichtpunt gereden, maar zijn hier niet naar boven gegaan.
Daarna zijn we bij Olot gaan picknicken naast de auto om daarna een kleine wandeling te maken. Olot is gebouwd tussen en om een aantal vulkanen, eentje daarvan (volgens het infopunt de mooiste) zijn we gaan bekijken.
Dit was Croscat vulcano en hier hebben we een stukje door het bos gelopen voordat we bij de zijkant aan kwamen die ze leeggeroofd hadden waar je dus de vulkaangrond goed kon zien, het was wel mooi om te zien! We hebben hier ook nog een raaf zien vliegen en gehoord
We zijn min of meer via hetzelfde pad weer terug gelopen naar de auto en toen weer verder gereden.

De volgende stop was naast het dorpje Castellfollit de la Roca, dit dorpje is gebouwd aan een basalt afgrond en dit ziet er heel gaaf uit! Basalt is versteende uitgezette kristal, het is dus hoge smalle 6-hoekige gesteente. We hebben hier even naar staan kijken en wat foto's gemaakt, daarna zijn we weer door gereden.

Het volgende op het programma was Besalu, dit is een klein stadje wat vrijwel volledig nog middeleeuws is. Er is weinig veranderd en er staat een kerk uit het jaar 1003 en er zijn nog veel poorten en straatjes en trappetjes over. Ook de toegangsbrug is nog in goede staat. Dit was erg leuk om te zien aangezien veel andere steden er veel overheen hebben gebouwd in de loop van de tijd of dat het in minder goede staat is.
We hebben hier een rondje door het centrum gelopen en zijn toen weer door gegaan.

De wereld in het achterland van Spanje is zo anders dan de kust, het is veel heuvelachtiger, groener en er is meer natuur. Ook kun je erg goed zien dat dit een stuk minder toeristisch is, het ziet er een stuk armer uit.
Hier is de crisis wel degelijk te zien, sommige stukken erger dan de andere.

Het volgende konden we bijna niet vinden, maar na lang zoeken en nakijken op een routebeschrijving die op het gemeentehuis hing. Maar uiteindelijk waren we er, de prehistorische grotten (Serinya caves) van Banyoles.
Hier zijn we met een korte (was ongeveer 30-40 minuten) audiotour rondgegaan.

Als laatste zijn we gestopt bij Lake Banyoles, dit is sowieso het grootste meer van Catalunya (vergeleken met andere landen is het helemaal niet zo heel groot, kleiner dan bijvoorbeeld de Edersee in Duitsland en ongeveer het dubbele van de zwemplas Oosterplas in Den Bosch)).
In dit meer zijn met de olympische spelen een aantal jaar geleden de roeiwedstrijden gehouden, deze banen liggen ook nog in het water. Verder zijn er in het water twee stukken om te zwemmen afgezet, eentje daarvan is gratis en daar zijn we heen gegaan. Het was helemaal niet groot, maar het was heerlijk om na zo'n warme dag even in het water te liggen.

We zijn nog even boodschappen gaan doen bij de Lidl die we tegenkwamen in Banyoles en daarna weer naar het appartement terug gaan rijden (dit was nog zo'n 1 1/2 uur rijden).

Daar hebben we even rustig gezeten, wat gedronken, avond gegeten en nog wat gedronken.
Daarna hebben mn ouders Veronique en mij in Malgrat afgezet.

Vandaag is het fiesta de San Juan, het feest dat de zomer is begonnen (vrijdag begon het hoogseizoen ook officieel).
Er zouden vuren op het strand zijn en er zou vuurwerk afgestoken worden.
Nou, dat vuurwerk hebben we gevonden.. De hele avond door wordt er overal waar je maar kan kijken vuurwerk afgestoken, echt overal!
Het vuur op het strand viel wat tegen, er was één groot vuur een stuk verderop, te ver om te lopen.
Wel was het heerlijk om in topje op het strand te kunnen zitten en vuurwerk te kunnen kijken zover je kan zien langs de kust, het was ook echt niet koud!

Na een tijdje hebben we nog even wat gegeten en zijn we weer terug gelopen naar ons appartement (ruim half uur lopen).
Er waren veel dronken mensen en veel feestende mensen. Het was leuk om gezien te hebben, zeker. Maar volgende keer naar Blanes, zo te zien was daar veel meer.

Nu snel naar bed, want het is al heel laat en morgen alweer vroeg op! We gaan een dagje naar Barcelona!

• 24 Juni 2012 - 07:39

Thomad:

Die route wil ik wel eens nadoen!