Eerste week al voorbij - Reisverslag uit Palafolls, Spanje van Annemieke Drok - WaarBenJij.nu Eerste week al voorbij - Reisverslag uit Palafolls, Spanje van Annemieke Drok - WaarBenJij.nu

Eerste week al voorbij

Door: Annemieke

Blijf op de hoogte en volg Annemieke

19 Mei 2012 | Spanje, Palafolls

Vandaag was het alweer zover, de laatste dag van de week, wat gaat die tijd snel zeg!

Ik was net een beetje in het ritme gekomen van de werkzaamheden, bedachten ze vanmorgen dat Veronique en ik maar eens van taken moesten wisselen.
Vanmorgen heb ik het verblijf van de 6 ara's die voorin het park zitten schoon gemaakt. Eerst hebben we ze naar buiten gebracht en op hun eiland neergezet, daarna heb ik het verblijf schoongemaakt.
Eerst de water- en voerbakken uit de verblijven halen en die afwassen, dan de kooien schrobben, dan de muur en de vloer schrobben en dan alles schoon spoelen met de tuinslang.
Ditzelfde mocht ik daarna doen bij de binnenruimte van de exhibitie. Toen we daarmee klaar waren was het alweer tijd voor de show.
Het was erg druk vandaag aangezien het vrijdag is. Er kwam ook echt een onwijs grote groep aan kinderen binnen, maar nu ook meer gezinnen, buggy's (die naar boven moeten) en rolstoelen (die naar beneden moeten). Het duurde even, maar uiteindelijk zat alles netjes.
Tijdens de show was het alweer tijd om naar de dolfijnen te gaan om mee te helpen bij de foto's. Vandaag werden er best wel veel foto's gemaakt, veel mensen die alvast gingen zitten voor de show zagen het en wilden ook. We hadden daar dus ook nog best wat te doen.
En toen kwam ik er ook achter dat er echt belachelijk veel Fransen waren vandaag. Wat nogal lastig was, want Spanjaarden snappen Engels nog wel of snappen het als je het een beetje half uitlegt in t Spaans/Engels met gebaren, maar de Fransen nemen geen genoegen met halve zinnen en zeker niet in een andere taal.

Het was ook pas 40 minuten later dat we weer terug kwamen van de dolfijntjes, we mochten nog wat papegaaienspeeltjes maken voor de ara's voorin het park. We maken dit van flessendopjes, wc-rollen, toetjesbakjes, schelpen, touw en verder alles wat we kunnen vinden en niet gevaarlijk is. Overal worden gaatjes in geboord en aan een touw gehangen, dit wordt dan in het verblijf opgehangen.
We waren nog niet zo lang bezig toen de boormachine leeg was, dus konden we geen schelpen meer "maken" en moesten we wat meer improviseren. Maar niet veel later lagen er toch 6 nieuwe speeltjes klaar.

We moesten toen ook meteen opruimen want Anna en Henry hadden de exhibitietafel nodig om te trainen. Ze lieten Elena en (andere ara waarvan ik de naam even niet weet) weer vliegen, deze keer ging het wel helemaal goed en belandden de ara's niet in een boom. Ook de kaketoe Ronaldo die vorige keer vrolijk in de boom ging zitten vloog nu netjes heen en weer. Toen ze het bij de edelpapegaaien gingen proberen ging het wel mis, het vrouwtje vloog snel over maar het mannetje ging in een boom zitten (wat natuurlijk grappen over mannen op leverde).
Daarna gingen ze nog een ara vliegen en mocht ik ermee vliegen en Veronique mocht m vasthouden als een baby, ze wilden dit graag trainen met ons omdat ze mensen uit het publiek dat ook wilden doen. Als we het nog een keer mogen doen ga ik proberen foto's te maken.

Toen was het toch tijd voor de lunch, vandaag viel die nogal tegen. We kregen rijst met een soort kruidenolie erbij, was niet heel erg lekker, we hebben dus wat meer broodjes gepakt. Lunch hier bestaat altijd uit iets warms met 2 soorten vlees of vlees en vis erbij en pistoletjes. Dan is er nog een koelkast met groente waar je een salade van kan maken (en olijven uiteraard) en iets van fruit en soms nog een toetje.
Je kan ook naar de keuken gaan en vragen om patat. Wat wij nu dus ook gedaan hebben. Ik vroeg t op mn beste Spaats (Can I have unos patatas?), maar gelukkig snapte ze het.
Tijdens de lunch heeft het even heel hard geregend, maar gelukkig zaten we binnen en scheen de zon weer toen we naar buiten gingen.

Na de lunch hebben we als eerste de speeltjes voor de ara's opgehangen in hun verblijven, we hebben de voerbakken ook mee terug genomen naar de exhibitie ruimte omdat we die 's ochtends vergeten waren.
Ik ben daarna begonnen met de rivier tussen de ooievaars en de flamingo's leeg te scheppen van allemaal bladeren, naalden (naaldboom) en takken. Veronique kwam me daar later bij helpen.
Toen we daarmee klaar waren zijn we weer terug gegaan naar de exhibitie ruimte en heeft Henry uitgelegd hoe je een show moet klaar zetten. Er moet een 9 op het bord geschreven worden voor Tina die kan tellen (stiekem is ze al 6 jaar lang in de show 9 jaar xD), je moet de hokken van Kini die Sierema en Coco en Luche (ofzo) de ibissen van slot doen en 2 druiven door midden snijden voor Dalila de neushoornvogel die ze in de vlucht opvangt.

Toen was het tijd om naar de dolfijnen te gaan, het was 's middags erg rustig daar en we waren er ook snel klaar. Gelukkig, want bij de show begon het alweer vol te stromen en konden we daar gaan helpen.

Na de show te hebben gezien hebben we weer het aviarium schoongemaakt, deze keer helemaal met zn 2en en hebben we de 13 heilige ibissen die daar in zitten gevoerd (de 2 fazanten, 2 kroonkraanvogels, de jufferkraanvogel, de 2 neushoornvogels en de 2 ganzen eet ook graag mee).
Na het aviarium hebben we wat vogels binnen gezet, ik mocht met Nancy (the military macaw) lopen en kreeg meteen een kusje van haar. En we hebben de buitenverblijven nog schoon gemaakt.
Toen was het alweer tijd om te gaan.
Op weg naar de uitgang heb ik nog een kaart gekocht om te posten, ik ben er achter gekomen dat we bij het souvenirwinkeltje van het park 25% korting krijgen omdat we er werken. Dat is een welkome verassing! Dan gaat dat shirt er zeker nog komen!

Toen we thuis waren hebben we snel een lijstje gemaakt en zijn we naar de aldi gelopen, we hadden weer meer dan gepland maar we kunnen voorlopig in ieder geval weer vooruit.

Toen was het tijd om op de bank te zitten en uit te rusten, met een tosti als avond eten (warm eten krijgen we toch 's middags al) was het prima.