Domingo en Barcelona - Reisverslag uit Palafolls, Spanje van Annemieke Drok - WaarBenJij.nu Domingo en Barcelona - Reisverslag uit Palafolls, Spanje van Annemieke Drok - WaarBenJij.nu

Domingo en Barcelona

Door: Annemieke

24 Juni 2012 | Spanje, Palafolls

Na een niet heel te lange nacht vanmorgen om 7 uur opgestaan, ik was toen al wakker.
Het duurde even voordat we ook echt weg waren, maar het scheelde wel heel veel dat we met de auto naar Malgrat de Mar konden in plaats van lopend.

Rond 9 uur hadden we de trein richting Barcelona, de trein doet er zo'n 1 1/2 uur over.
Het was heel erg rustig in het centrum van Malgrat en in de trein. Dit komt omdat het zondag is, maar ook omdat het de dag na San Juan was en iedereen nog aan het uit brakken was.

We hebben de trein weer gepakt naar Placa la Catalunya. Hier zijn we net zoals de vorige keer met de Barcelona City Bus gegaan, dezelfde route.
Het verschil met de vorige keer was dat het nu relatief rustig was in de stad (wegens dat feest en dat er veel gesloten was) en we dus niet constant in de file hebben gestaan. Daardoor liep in het begin de audiotour al snel wat achter, maar dit hebben ze snel aangepast.

Er was een omleiding in de weg aangezien ze bezig waren, dit gaat in Spanje zo: 'ga rechts vlak voor de opbreking, ga weer rechts zodat je er parallel op zit, daarna weer rechts en dan steek je over bij het vorige kruispunt.. Dan vind je vast wel een parallelweg waar je langs kunt.
De bus had hier nogal wat moaite mee en we zijn dan ook nog aardig wat omgereden in een klein stukje.

Bij Torre Agbar, de mega grote dildo-vormige toren met 16 miljoen led-lampjes, zijn we eruit gegaan. Er werd in de bus gezegd dat je de begane grond kon bezoeken en dat er een winkeltje was, maar dat kostte entree en daar hadden we nou weer geen zin in.
Wel was het grappig om de binnenkant een beetje te zien, zo hebben ze heel slim gewerkt met spiegels in de muur om het lichter te maken binnen.
Ook hebben ze wat hoger in de toren zo met kleur gespeeld dat het een beetje wat weg had van het beeld en geluid museum in Hilversum (die vierkante gekleurde vakjes in de muur waar licht doorheen komt).

Ik moest toen vrij nodig naar de wc en in de toren wezen ze me naar het winkelcentrum, hier was wel wat open maar alleen wat eet-dingen (de McDonalds was zelfs dicht).
Ik ben even bij de burger king naar de wc gegaan en daarna zijn we nog even rond gelopen door dat winkelcentrum dat nu zo leeg was. Wel jammer dat alles gesloten was, aangezien ze een Disney-winkel hadden daar!!!

Toch maar weer terug gelopen naar de bushalte en daar één halte verder gepakt naar de Sagrada Familia.
Hier zijn we eerst naar de McDonalds gegaan aangezien de rest graag wilde eten, ik heb de milka muffin uitgeprobeerd: Lekker!.
Daarna ben ik met mijn ouders een rondje om de Sagrada gelopen, dit duurde wat langs dankzij souvenirwinkeltjes en hordes mensen die een walking tour aan het doen waren en niet zagen dat ze alles blokkeerden....
Het was erg apart om te zien dat de andere zijkant (die ik nog niet gezien had) alleen nog maar uit betonblokken bsstond zonder mooie extra versiering en dat uit stukjes pilaren nog metaaldraden naar boven staken.
Na het rondje hebben we Veronique weer opgepikt en zijn we naar de bus terug gelopen.

Deze keer zijn we wat langer blijven zitten, we zijn er een paar haltes verder bij Park Guell weer uitgegaan.
Het park was zo'n 10 minuten lopen van de bushalte, het hele stuk vrij steil omhoog (dus even lekker geklommen).

In het park zelf was het vooral bij de ingang behoorlijk druk, als je wat verder naar achter liep viel het wel mee. Het park is behoorlijk groot en bestaat uit meerdere verdiepingen. De eerste stukken bestaan uit galerijen van zuilen op aparte manieren en met kunst erin verwerkt.
Bij de tweede galerij zat een man een klassieke muziek op een cimbaal te spelen, dat klonk echt super mooi! We hebben dan ook twee cd's van hem gekocht. Ik had daar echt uren bij kunnen zitten!

Uiteindelijk na een pauze en wat drinken weer doorgelopen, we liepen wat verder naar boven en het leek wel alsof we papegaaien hoorden.
Dit bleek ook zo te zijn, of nja, parkieten. Er zaten er aardig wat in het park en ze vlogen over, ze waren nesten aan het bouwen in de top van een palmboom. Heel leuk om te zien!!
Moeder zat op het nest en vader kwam aanvliegen met takjes en vlocht het erin! Ik moet nog even kijken wat voor soort het nou precies was, maar het was maatje klein uitgevallen amazone ongeveer.

Daarna wat doorgelopen en we kwamen weer bij een bandje uit, deze keer waren het vijf (uit mn hoofd) mensen die samen aan het spelen waren. Dit was wat meer vrolijkere muziek en ze speelden wel echt met energie, ze probeerden er een beetje een show van te maken. Ik heb een stukje ervan gefilmd en we zijn daarna weer doorgelopen.
Verder waren er in het park meerdere artiesten die allemaal best goed klonken en het was er heerlijk groen, er stonden veel bloemen en stukken werk van Gaudi. Uiteraard waren er ook de nodige toeristen en straatverkopers aanwezig, maar het was niet echt storend.

Op de bovenste terassen was het uitzicht op de stad echt heel gaaf! Daarna langzaam aan maar weer richting beneden gelopen.
Uiteindelijk kwamen we bij de lange witte mozaïkbank uit, deze was erg beroemd. Hier hebben we even gekeken en daarna zijn Veronique en ik wat verderop in de schaduw gaan zitten wachtend op mijn ouders.
Niet dat ik het niet leuk vond, maar de zon werd me even te veel.
Na een tijdje waren we weer beneden en zijn we nog even gaan kijken in het winkeltje, hier was het alleen veel te duur. Souvenirs kopen we wel in Santa Susanna, genoeg keus en een stuk goedkoper ;-).

Na Park Guell zijn we weer in de bus gestapt en hebben we de route afgemaakt.
We zijn iets voorbij het beginpunt (placa de la catalunya) bij de kathedraal weer uitgestapt. We zijn een rondje gaan lopen. Er stonden best wat oude Romeinse resten, stukken muur, stukken toren en een stukje aquaduct. Deze waren ergens uit de tijd van 1e eeuw tot 4e eeuw VOOR christus! En ze zagen er echt nog heel goed uit!
Ook zijn we nog even de kloostergang van de kathedraal in gegaan, de deur aan de zijkant ging ineens open. Hierdoor konden we ook even de kerk in, maar niet meer het dak op. Wel was alles gratis deze keer.

Uiteindelijk zijn we via nog wat Romeinse resten naar de Ramblas gelopen en via de Ramblas weer naar de placa. Aan de andere kant van de placa was er een all you can eat and drink restaurant en daar wilden we graag eten. We betaalden nog geen 10 euro pp en het was erg lekker en aardig veel keus.
Hier hebben we ons helemaal vol gegeten! Heerlijk!

Daarna zijn we weer met de trein terug gegaan naar Malgrat, deze keer was het wat drukken maar we konden prima zitten.
In Malgrat heb ik met mn vader de auto van de parkeerplaats gehaald (nog geen 5 minuten lopen) en hebben we Veronique en mn moeder opgehaald en zijn we weer naar huis gereden.

Morgenochtend moeten we weer op tijd op voor stage en zie ik mijn ouders nog heel even. Morgenmiddag vliegen ze weer terug naar Nederland.
Het was gezellig dat ze een weekendje langs zijn geweest en ik heb veel dingen kunnen bekijken, dat was erg leuk!

Morgen begint de laatste week stage alweer. Ik wou dat we nog even hadden, ik wil nog niet weg.
Na stage morgen mn jurk laten innemen en meenemen.