El lunes cautro otre noz - Reisverslag uit Palafolls, Spanje van Annemieke Drok - WaarBenJij.nu El lunes cautro otre noz - Reisverslag uit Palafolls, Spanje van Annemieke Drok - WaarBenJij.nu

El lunes cautro otre noz

Door: Annemieke

Blijf op de hoogte en volg Annemieke

05 Juni 2012 | Spanje, Palafolls

Vannacht weer erg slecht geslapen, misschien toch meer op gaan letten.

Het is wel erg hier dat als je zegt dat je moe bent dat iedereen meteen ervan uit gaat dat je de avond daarvoor hard gefeest hebt, zou dat misschien komen door de Costa Brava / Lloret de Mar? :P
Ze vragen het ook niet eens, ze zeggen dan gewoon dat je niet moet feesten op werkdagen.
Maargoed, de mensen van het dolfinarium gaan ook regelmatig met z'n allen stappen. Hopelijk gaan we nog een keer mee, ik heb niet veel met stappen maar het lijkt me wel gezellig.

Vandaag ben ik weer begonnen in het aviarium, ik heb het deze keer met Oriol gedaan die weer even in gewerkt moet worden na een winter afwezigheid.
Ik was na een half uurtje alweer klaar met vis halen, alles openen, alles schoon spuiten, planten water geven en eten geven.
Gaat lekker snel vandaag!

Ik ben verder gegaan met het exhibitie-gebouw. Hier heb ik de afwas weer gedaan terwijl Eli ging schoonmaken, na de afwas heb ik het droog trekken van de vloer van haar overgenomen zodat ze zich vast kon voorbereiden op de show.

De show ging verder prima, we hadden alleen wat slecht luisterende leraren die niet van de trap af wilden. En die moeten nou het goede voorbeeld geven....
Ze hebben niet gevlogen aan het begin van deze show, misschien omdat Oriol rustig moet wennen aan de show coordineren van het geluidshokje, misschien omdat ze er geen zin in hadden, who knows..

De show was alweer bijna afgelopen toen wij naar de dolfijnen moesten om te helpen bij het foto's maken, zelfs dat ging snel vandaag!
Het foto's maken houdt in dat iemand een ticket kan kopen voor 20 euro, individueel of met een kind van max 6 jaar samen. Je wast dan je handen met desinfectiespray, doet je voeten in een bak met chlooroplossing en gaat op je knieën aan de rand van het bassin zitten. Je steekt je linkerhand uit met je handpalm naar beneden en je rechterhand doe je op je rug. Dan zwemt de dolfijn met zijn snuit tegen je hand aan en wordt er een foto gemaakt. Die foto krijg je mee met een boekje met extra informatie ed.

Ik sta altijd met Nuria bij de tickets. Nuria verkoopt ze, ik sta wat later bij de rij en scheur de scheurrandjes van de tickets af, houdt ze bij me zorgt dat alle schoenen, zonnebrillen en hoeden af zijn en zeg wanneer ze mogen lopen naar de ingang van het bassin. Als ze na de foto terugkomen geef ik ze het ticket terug leg ze uit waar en wanneer ze de foto kunnen ophalen en laat ze gaan.
Verder zorg je ervoor dat het een beetje lekker doorloopt, dat er geen andere mensen doorlopen zonder ticket en dat er geen mensen per ongeluk op de achtergrond van de foto gaan staan.

Verder helpen Nuria en ik elkaar met de taal. Ik help haar met Duitse en Nederlandse mensen, zij mij met Franse en Spaanse mensen :P. Het is wel lastig om zo vaak van taal over te schakelijk, het komt er dan ook niet altijd even fatsoenlijk uit.
Als het rustig is sta ik met Nuria te kletsen (in het Engels), altijd gezellig. Ze schijnt veel meer met mij gemeen te hebben dan ik eerst dacht.
Ik merk ook dat ik nu vaak standaard in het Engels ga praten tegen mensen, of ze nou Nederlands zijn of niet. Ook komen er regelmatig (vooral met praten) Spaanse woordjes voorbij.

Na het foto's maken hebben Veronique en ik de ara's hun fruithapje (peer) gegeven en de flamingo's hun wortelrasp.
Daarna is Veronique de vijver van de Flamingo's gaan leeg scheppen, ik heb de verblijven van de ara's en de flamingo's geharkt.

Toen we daarmee klaar waren was het alweer tijd voor pauze, we hadden vandaag niet echt lekker eten. Dus ik heb er maar een beetje van gepakt om het toch te proberen en verder spaghetti gehaald in de keuken, dat is iets met friet wat ze altijd hebben.
We hadden tijdens de pauze niet zo veel zin om de hele tijd in de kantine te zitten dus zijn we zodra ons eten op was weer terug gegaan naar het exhibitie gebouw. Daar waren ze bezig met de vogels trainen, we zijn op de tribune gaan zitten kijken. Iedereen was een beetje ingekakt en dat was wel te merken, Anna wilde Ronny de kaketoe als kussen gebruiken en bovenop de tafel van de show gaan liggen :P.

Na de pauze heb ik eerst het drempeltje van de speakercabine geverfd met houtbehandelend spul (al kan ik er niet uitkomen met het spaans wat het doet). Daarna ben ik met Eli mee gegaan en heb ik de ara's hun middagfruithapje (meloen) gegeven en heb ik de water en (inmiddels gevulde) voerbakken in de hokken voorin gezet. Ze worden per individu gemaakt op hoeveel ze krijgen, de bovenste gaat dan ook in de eerste kooi en zo maak je het rijtje af. Je moet er dus op letten dat je altijd de goede kant op gaat (al gaat dit vrij automatisch).

Daarna moest ik de pelikaanvijver gaan vissen, allemaal zooi eruit halen. Er lag ook best wel veel zooi (algen) in en er lag schuim op in een hoekje.
Het eerste schepnet (dat daar achter ligt) hielp niet zo veel en ik kwam er vrij snel achter dat daar gaten in zaten. Ik heb hem terug gebracht naar het exhibitie gebouw en heb een nieuwe opgehaald.
Toen ik daar wegliep kwam ik Sergie van het dolfinarium tegen, die zocht snoeischaren (die hebben wij) en kon er niet in. Ëén van de deuren zit ook van binnen op slot als er niemand is. Ik heb hem laten zien hoe je zonder sleutels wel binnen komt en heb hem de snoeischaren gegeven.
Toen ik weer weg liep zag ik dat Tina weer (tweede keer vandaag) over de grond aan t lopen was in plaats van op haar tak te zitten, ik heb haar dus weer terug gezet.
Toen kon ik weer terug gaan naar de pelikanenvijver.

Een hele tijd later was het tijd om te stoppen omdat we weer op tijd bij het foto's maken moeten zijn, ik was nog lang niet klaar maar al wel een stuk verder (schuim laat zich kennelijk niet zo snel vangen).

Bij de foto's was het vandaag rustig, we hebben maar twee foto's gemaakt. Dat was van twee Duitse kinderen, die vonden het wel fijn dat ik min of meer hun taal sprak (als ik te veel talen door elkaar ga praten ga ik veel fouten maken).

Na de foto's was het weer show-tijd bij de vogels. we hebben rustig de show zitten kijken en ik begon toch echt moe te worden van de dag werken en het slecht slapen. Het scheelde niet veel of mn ogen vielen dicht (niet dat de show niet leuk is, maar ik ken m inmiddels wel).

Na de show hebben we het aviarium weer schoon gemaakt.
We hebben een keer van taken geruild, ik was tot nu toe elke dag aan het harken terwijl er ook andere dingen te doen zijn. Dus Veronique ging harken en planten water geven.
Ik heb de bakken uit de verblijven gehaald, ze af gewassen, het fruit dat over was netjes verpakt terug in de koelkast gelegd, de deuren op slot gedaan, de ibissen gevoerd en de keuken geveegd en gedweild.
Ik was eerder klaar dan Veronique en ben dan ook iets eerder naar beneden gegaan.

Beneden (exhibitie-gebouw) ben ik eerst de container weg gaan brengen naar helemaal beneden, voorin het park. Ik heb daarna nog met Oriol de buitenverblijven schoon gemaakt en toen waren we klaar.
Lekker even gedouched, toch wel lekker om elke dag te doen als je zoveel zweet.

We zijn met de Marineland-bus naar Malgrat de Mar gegaan en daarna door gelopen naar Santa Susanna, hier wou Veronique wat souvenirtjes halen om alvast mee naar huis te nemen komend weekend. We hebben wat leuke dingen gezien zondag en nu gingen er een paar mee, ik heb ook nog wat kleins gehaald en toen zijn we weer terug gelopen.

In Malgrat de Mar zijn we nog even gaan kijken naar een FC Barcelona handdoek, maar die waren veel te duur.
We zijn via de aldi weer terug gelopen naar huis om daar wat eten te maken en op de bank te ploffen met een glaasje cava.

Ja, ik heb nu voor het eerste de fles cava open gemaakt en hij is erg lekker (Spaanse zoete champagne), ik heb een semi-secco hier.
Het nadeel van de fles is dat de kurk zo breed is dat hij niet meer terug de fles in kan, daar moet ik nog even wat op verzinnen. Want die bubbeltjes wil ik er natuurlijk niet te snel uit hebben.

Verder was het vandaag erg vreemd weer.
Vanmorgen was het bewolkt en het werd steeds erger (alsof het elk moment kon losbarsten), maar wat later op de ochtend scheen de zon, toen kwam er weer donkere bewolking, toen weer zon.. Zo heeft het zich ongeveer elke 20 minuten gedurende de dag afgewisseld, sinds ongeveer 5 uur is het donkerder gebleven maar regen is uit gebleven. Ondanks de bewolking is het wel de hele dag warm geweest, alleen in de avond begon het wat fris te worden.
Vreemde wolken, die Spaanse ;-).

Morgen gaan we weer lekker werken, ik heb er zin in! Dit is ons laatste weekje bij de papegaaien, maandag gaan we naar de dolfijnen.
Ik kijk erg uit naar bij de dolfijnen helpen, maar ik ga de papegaaien en de mensen daar wel missen!
We zijn ook alweer ongeveer halverwege de periode, we hebben echt nog geen zin om te gaan. Ik kom hier zeker terug en stiekem hoop ik hier over een paar jaar te kunnen gaan werken (ondertussen leer ik Spaans goed te beheersen).

Het is weer een latertje geworden dus waarschijnlijk.
Buenas dias!
En voor de nachtmensen onder ons die dit nog wel snel lezen: Buenos noches!

  • 05 Juni 2012 - 11:54

    Ans Van Der Molen:

    Ha Annemieke! Wat leuk om al je verslagen te lezen over wat je zoal beleeft in Spanje. Geweldig om mee te maken lijkt mij. Erg leuk om volgende week naar de dolfijnen te gaan. Ben ook benieuwd naar die verhalen. Je hebt daar in ieder geval beter weer dan in Nederland (variërend van 9 tot 12, 15 graden). Regen.. Heb het goed daar! Buenas tardes. (achternicht) Ans.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annemieke

Actief sinds 31 Maart 2012
Verslag gelezen: 156
Totaal aantal bezoekers 47564

Voorgaande reizen:

20 Februari 2014 - 01 Maart 2014

Weekje Jordanië

15 Juli 2013 - 22 Juli 2013

Weekje fietsvakantie

05 Januari 2013 - 03 Maart 2013

Stage AWF Tenerife

11 Mei 2012 - 03 Juli 2012

Stage Marineland Catalunya

Landen bezocht: