De heenreis - Reisverslag uit Akaba, Jordanië van Annemieke Drok - WaarBenJij.nu De heenreis - Reisverslag uit Akaba, Jordanië van Annemieke Drok - WaarBenJij.nu

De heenreis

Blijf op de hoogte en volg Annemieke

22 Februari 2014 | Jordanië, Akaba

De reis begint

Vandaag is het dan zover, tijd om weer een keer in het vliegtuig te stappen voor een reis.

Na een korte nacht stond vanmorgen om 4 uur de wekker. Kleren aan, brood smeren, laatste dingen in de handbagage en nog een laatste keer wegen. 20kg mogen we mee, ik heb er 11.
Mn vriend was zo lief om vrijdagavond al richting Dronten te komen om ons uit te zwaaien op Schiphol en mn vader om ons naar de luchthaven te brengen met de auto.

Om 4:44 uur (leuke tijd!) stapten we in de auto en reden weg. Na een rustige rit waren we en uurtje later op Schiphol. Hup, koffers uit de auto, wij uit de auto en mn pa rijdt terug naar huis.
Eerst inchecken, wat heel vlot verliep en daarna met zn drieën nog wat drinken. Daarna werd het tijd om door de douane te gaan. Afscheid nemen van Jaco, het is maar een weekje, en dan toch door.
Het ging allemaal heel snel en we hadden nog even tijd om bij de duty free (maar nog steeds dure) winkeltjes te kijken.

De bagagecheck was pas bij de ingang van onze gate, ergens wel vervelend want daar moesten we weer eventjes wachten en nu konden we niet meer naar de wc of ons flesje bijvullen.
Maar gelukkig hoefden we niet lang meer te wachten en konden we vrij snel het vliegtuig in. De rijen werden van achter naar voren omgeroepen om te melden voor het boarden. In het half-donker, in de koude slurf lopen we het vliegtuig in. We zitten precies boven de vleugel aan beide kanten van het gangpad. Die camera kan dus opgeborgen worden in t bagagerek, daar hebben we niks aan. Na nog wat heen-en-weer berichtjes met een lief vriendinnetje om elkaar een goede vakantie te wensen moest de telefoon toch uit.

Heerlijk dat opstijgen, eerst wat taxi'en, dan vaart maken, hobbels op de weg en vroem de lucht in! Even door de wolken heen en voor je het weet zit je in het zonnetje.
Na even alle nodige verkooppraatjes gehad te hebben begon er een film, The Internship. Helaas zijn halverwege mn oordopjes gesneuveld en moest ik het met beeld met ondertitels doen.

Inmiddels zijn we toch al 2½ uur in de lucht en is de film afgelopen. Op ons schermpje staat nu de vliegroute. We zijn via Eindhoven, Duitsland, Kroatië en Griekenland gevlogen en vliegen nu over de Griekse eilanden. Buiten is het heel mooi zonnig en zijn er geen wolken, toch is het nu -55ºC buiten.
Ik denk dat het zo maar eens tijd wordt voor nog een klein dutje, nog zo'n 2 uur te gaan.

En daar zijn we weer, inmiddels allang gearriveerd in het hotel.
We zijn een half uurtje later geland dan gepland, het duurde iets extra omdat... .??

De rij in het gebouwtje was lang om het land in te komen, alle visums moesten worden gecheckt en gestempeld. Het was er wel echt heerlijk warm, het was vanuit het vliegtuig al een grote zandbak met bergen en op het vliegveld King Hussein National Airport stonden palmbomen :).
Na de check hadden we heel snel onze bagage en gingen we met een transfeur (bus) naar ons hotel.

Het hotel is heel chique, echt idioot chique. We wilden inchecken, maar onze kamer was nog niet klaar met schoonmaken, net als een paar anderen. We zijn samen met twee Nederlandse meiden die we in het vliegtuig hebben leren kennen op een terras gezet en kregen gratis een drankje van het hotel.
Toen we erin konden kregen we eerst een uitleg over het hotel, waar en hoe laat het ontbijt was, hoe het zit met avondeten en de temperaturen van het zwembad. Het zwembad op de brug naar het strand is tot 22:00 open en is ongeveer 30 graden, de jacuzzi die er direct naast zit is tot even laat open en nog iets warmer.
We kregen onze kamer gewezen en onderweg kwamen we langs een karretje, elke dag tussen 4 en 5 is er gratis chocolate hour.... whut? Gratis chocoladedingetjes tussen 4 en 5!! Net op dat moment liepen we er ook langs en mochten we dus alvast pakken.

De kamer die we hebben heeft 2 ruime bedden, bad in de badkamer en ziet er verder heel luxueus uit. We krijgen dagelijks een mager gevulde minibar (maar gratis, dagelijks), een flesje mineraalwater in de badkamer en koffie en thee. Ook hebben we een balkonnetje dat dus schuin op de zee uit kijkt.

Na een beetje gesetteld te zijn en onze minder dikke kleren aan te hebben getrokken zijn we Aqaba in gegaan. We hebben eerst beneden gepind en met wat Nederlanders (ja, een vliegtuig vol zowat in dit hotel) gekletst die hier al eerder waren geweest en wat tips hadden. Beneden in de lobby is in ieder geval een altijd beschikbare ATM.

Het hotel uit tussen de palmbomen door de straat op, meteen de eerste taxi chauffeur met zijn business card. We zijn allemaal kleine winkeltjes tegen gekomen met eten, water, dode zeezout en souvenirs, verder waren er wat kamelen waar je op kon rijden.
We zijn een stukje centrum in gegaan en daar langs wat eettentjes gegaan, uitendelijk bij een pizzaria gegeten.

Na een tijdje te hebben gezeten en in wat winkeltjes en etalages te hebben staan kijken zijn we weer terug gegaan naar het hotel om daar even rustig aan te gaan doen. We vonden het wel tijd om even in het pikdonker in de open lucht in de jacuzzi te gaan zitten. Heerlijk is dat!
Een tijdje in de jacuzzi gezeten, nog even wat rond gezwommen in het zwembad er naast, allemaal in de open lucht op een brug vlakbij de dode zee, en daarna via een hotel-souvenirwinkeltje terug naar onze kamer.
Alles op orde brengen en lekker vroeg het bed in.

Morgenochtend om half 10 hebben we bijeenkomst van Arke met allemaal tips en mogelijkheden tot uitjes die uitgelegd worden, daarvoor moeten we ontbijten op een buitenterras tussen de palmbomen in een koele 20 graden... Zwaar hoor!

• 23 Februari 2014 - 01:26

Mlein:

Wat heerlijk om lekker in de warmte te zitten. Geniet ervan!
    Mlein

Ps. Je hebt het over de Dode Zee, ik neem aan dat je de Rode Zee bedoelt. Anders valt er weinig te snorkelen.; )