Laatste dagje - Reisverslag uit Akaba, Jordanië van Annemieke Drok - WaarBenJij.nu Laatste dagje - Reisverslag uit Akaba, Jordanië van Annemieke Drok - WaarBenJij.nu

Laatste dagje

Blijf op de hoogte en volg Annemieke

28 Februari 2014 | Jordanië, Akaba

Dat was t dan... De laatste volle dag.

Vanmorgen lekker uit geslapen en daarna nog n hele tijd liggen lezen. Na een tijd moesten we toch maar op staan voor het ontbijt en we wilden nog wel veel zien.

Na het ontbijt hebben we ons klaar gemaakt om Aqaba city centre in te gaan. Via een duikschool waar ik een vissen determinatiekaart hoopte te vinden wilden we de kust langs lopen (nog geen kaart, maar wel adresje waar mogelijk te vinden).
Eerst kwamen we een soort volkstuintjes tegen, hier groeiden de radijsjes tussen de palmbomen met de zilverreigers (ander soort) op t veld. Dat is echt een hele aparte combinatie. We liepen wat dichterbijen toen wenkte een van die boeren ons om het terrein op te komenlopen onder het hek door. Dus wij er onderdoor en hij in zon Arabisch en beste Engels (wat praktisch niets was) uitleggen wat wat was. Hij haalde voor ons allebei wat radijsjes uit de grond en waste ze om te eten en plukte ook n soort blad om te eten (we gokken ook soort radijsachtig door de smaak). Na hem een paar keer vriendelijk bedankt te hebben gingen we weer en zijn we langs het lokale strand zuidwaarts gelopen.
Dat strand was erg druk want hier is het van donderdag avond tot zaterdag weekend. Het was een gezellige drukte daar.

Waar het strand op houdt begint het plein van de revolutie,daar stond DE vlag van Aqaba, de mast is 137m hoog en de vlag is 20m x 40m groot. We hebben daar even gezetenen zijn daarna naar het fort gegaan (of wat er nog van over is) dat er direct aan ligt, helaas konden we alleen buiten kijken ivm renovaties. Het was wel leuk om even te doen.Er naast is ook een klein archeologisch museumpje, daar hebben we nog even rond geneusd. De toegang voor 2 personen is even duur als de 2 postzegels die ik die ochtend had gekocht.

Na het museum zijn we het stadscentrum in gegaan waar bijna alleen maar lokale mensen komen, dit leek een soort markt van winkeltjes en buiten uitstallingen. Wat wel op viel waren de hele naakte pakjes die te koop waren, de ene nog extremer dan de ander en in Nederlan niet veel te verkrijgen. En dat in een land waar een heel groot gedeelte van de vrouwen gesluierd over straat gaat.
We hebben hier ook zitten lunchen, 2 broodjes falafel en groente en hummus met een schoteltje eet-bladeren en een thee voor 1,5 Jordaanse Dinar (zo'n €1,60)!! Dat zijn nog eens andere prijzen.

Als laatste op ons programma voor dingen kijken was de bookshop (die dicht was) en de grote moskee. Hier zijn we even binnen geweest, met lange mouwen, een lange rok en zonder schoenen mochten we als vrouw toch binnen komen n het centrale mannendeel om te kijken. Wel heel apart om dat ook eens van binnen te zien. Wel moesten we vrij snel weer weg ivm gebed.

We hadden alles gedaan wat we s middags wilden doen en zijn toen weer op weg naar het hotel gegaan. Even rustig aan, wat lezen, wat snorkelen (2 koraalduivels gezien!!!!) , even in de jacuzzi en natuurlijk chocolate hour.
Terug op onze kamer was t alweer een paar uur later. Omkleden en de stad in.

Eerst langs de bookshop die nu wel open zou zijn, en yes ik heb man visjeskaart. Uit eten bij fish fish waar we bij de terassen naast ons een verkorteflm konden kijken, lekker eten en goede service.
En toen eindelijk vrijdagavond: souk by thw sea. Een klein marktje vlakbij ons hotel waar locals een kraampje kunnen reserveren en hun eigen (gemaakte) spullen verkopen. De sfeer was heel goed en de weinige souvenirs die we eerst hadden hebben we nu weer ingehaald. Maar echt leuke dingen gehaald en goede doelen gesteund.

In het hotel even op het balkon gezeten en vervolgens nog even gezellig metXantha en Rima een ijsje gaan eten beneden op het terras om de week af te sluiten.
Mamma en ik hebben nog al onze souvenirs samen uitgestald en er een foto van gemaakt.

Nu zo lekker slapen, morgen inpakken vliegen en weg :(.