Petra - Reisverslag uit Akaba, Jordanië van Annemieke Drok - WaarBenJij.nu Petra - Reisverslag uit Akaba, Jordanië van Annemieke Drok - WaarBenJij.nu

Petra

Blijf op de hoogte en volg Annemieke

26 Februari 2014 | Jordanië, Akaba

Dus, vandaag was het tijd voor het oude Petra. We hebben ontbeten met John de Engelsman en Patricia van de b&b as erbij, dat was erg gezellig. John heeft nog met ons in de taxi gezeten naar oud Petra toe.

In oud Petra eerst een kaartje kopen bij het visitor centre, daarna begon de wandeling. Eerst 700m over een weg naar de ingang, dit kon je ook per paardje doen. Daarna 1.2km door de siq (ja, siq,niet sik), dit was een meestal 6-7m brede kloof tussen wanden van 80m hoog. Het was echt wel overweldigend om daar zo tussen te lopen en af en toe al een uitgehouwd nisje te zien.
Na die 1.2km kwamen we uit bij de treasury, het beroemdste stuk Petra (waar ook indiana jones komt). Hier hebben we een hele tijd gestaan zodat er steeds meer zon erop zou vallen,ook was het wel grappig om te zien hoe geïrriteerde kamelen naar mensen happen en snauwen en hoe de mensen reageren.

We zijn uiteindelijk toch maar verder gelopen om de rest ook te zien, daar hebben we afscheid genomen van John.
Via nog n gangetje naar het necrotheater gelopen. Dit is een Romeins theater uit de stenen gehakt, de halfronde rand erboven in de muur waren allemaal graven. Hier schuin tegenover zaten wat hoger in de wanden ook koningsgraven en graven voor de upperclass. Vlak erna zit via colonna waar langs de rand allemaal zuiltjes staan (stonden) en waar de belangrijkste gebouwen zaten, dit werd gezien als het centrum. Er zat een bron, een hele grote tempel met meerdere verdiepingen, een tempelcomplex huis van de prinses en een grote toegangspoort.

Na dit alles begint het grote wandelwerk pas eigenlijk. Je loopt langs wat restaurantjes verder naar achter en na een tijdje beginnen er trappen, 800 treden moesten het ongeveer zijn. Ook al is het nog ochtend, in de zon is dat best wel warm en een uitdaging. Gekleed et beschermende kleren, goede schoenen en genoeg water zijn we de klim begonnen. De treden gingen van goede naar hele slevhte spekgladde kwaliteit met soms wat vlakkere stukken er tussen.
Ongeveer drie kwartier en heel wat water later waren we boven. Om het hoekje aan de rechterkant was de monastary, die was echt reusachtig!
Eerst even ons boterhammetje eten en dan op het terrasje met uitzicht daarop zitten. De monastary is 40x25m en de urn als versiering midden bovenop was al 9m! Hier hebben we een hele tijd gezeten en van het zonnetje en het uitzicht genieten.
Ze maken dus eerst de stenen wand glad en werken daarna op laddertjes voorzichtig van boven naar beneden, wat een werk moet daarin zitten!

Na een uurtje ofzo hebben we onze weg naar beneden weer ingezet. Leuke opmerking onderweg was: "zelfs hier hoor je de minaret" "dat is n ezel...." "oh, dan lijkt dat misschien wat op elkaar.."
Overal onderweg en in het park staan souvenir stalletjes, op de weg terug begonnen we met afdingen en inkopen (de prijzen zijn hier zoveel beter dan in Aqaba).

Heel rustig aan zijn we terug gelopen, nog n afstekkertje langs een tempel en n museum. Ook de graven van de rijken hebben we nog van dichtbij bekeken. Langzamerhand vonden we het wel tijd worden en werden onze benen moe (het was al 7 uur terug dat we binnen kwamen). We zijn toen rustig aan terug gegaan. Bij de treasury hebben we een localonze taxi laten bellen en hebben we daar de laatste inkopen gedaan.

Om 4 uur waren we weer terug bij de ingang en taxi. Moe van de vele km's, ezeltjes die ons werden aangeboden, kamelen ritjes en een man die vroeg of ik nog n wonderfull husband zocht, kwamen we terug bij ons hostel.
We hebben onze spullen gepakt en zijn met de taxi naar ons hotel terug gereden.

Lekker in bad, uit eten en relaxen.
Ik hoor de buikdanseres muziek weer, dus ga kijken :).

Morgen 2duiken doen!!!!