De eerste volle dagen - Reisverslag uit Akaba, Jordanië van Annemieke Drok - WaarBenJij.nu De eerste volle dagen - Reisverslag uit Akaba, Jordanië van Annemieke Drok - WaarBenJij.nu

De eerste volle dagen

Blijf op de hoogte en volg Annemieke

24 Februari 2014 | Jordanië, Akaba

Gisteren lekker uit geslapen. Fijn bed en niet te warm of te koud.

Het ontbijt is heel uitgebreid, zo'n 25m aan lopend buffet van brood' gebak, fruit, groenten, rijst, ei, vlees, bonen, yoghurt, bijna alles is er. Buiten konden we zitten in het lekkere ochtend zonnetje.

Na bijna een uur te hebbengezeten zijn we nog even naar onze kamer geweest voor pen en papier en toen was de Arke bijeenkomst.
De uitlegwas vooral wat basis regels en tips en de 3 dure dagtrips:d Dode Zee Petra en Wadi Rum. De eerste 2 hadden we zelf al geregeld en Wadi Rum hoeven hoeven we niet heen (dat heeft wat wegvan MonumentValley waar we in 2004 zijn geweest).
Naderhand bij de vragen gaf hij heel stug antwoord,alsif hij dealtjes had om bepaalde dingen te promoten en andere dingen stiller te houden (ook over gedragregels en zo).

Na de bijeenkomsthebben we rustig aan gedaanen ons omgekleed,tijd om meer van het hotel te verkennen. We hebbennog een jacuzzi gevonden en een sauna. Daarna kwamen we bij de andere 2 zwembaden (met NOG n jacuzzi!)en de towel counter. Daarna was het strand.

Het is n stukje baai met een steiger en n drijflijn afgesloten. Echt luxe!
We hebben daar een aantal uur liggen zonnen, lezen en snorkelen. De twee Nederlandsemeiden uit t vliegtuig die in de kamer naast ons zitten lagen vlak naast ons, gezellig!

Met het snorkelen heb ik (en mamma later ook) veel leuke dingen gezien.
Grote scholen gekleurde visjes waarvan ik de naamnog niet weet,zee egels,wat verdwaalde Lisse visjes, een topshell (zo heet ie), een lizardfish (vast niet letterlijk te vertalen)en mamma denkt nog n baby koraalduivel te hebben gezien.Echt heel tof! Volgende keer onderwatercamera mee.

Na een tijdje was t wel goed geweest en vond ik het tijd om uit de zin te gaan en een bloes je met lange mouwen aan te trekken.
We hebben ons om gekleed in de kamer en wilden toen oud Aqaba (toen Ayla) wel eens zien. We zijn hier natuurlijk niet alleen voor 5-sterren luxe ;-).

Op weg naar buiten hebben we eerst navraag gedaan overduiktarieven en -plaatsen vanuit het hotel geregeld. Die zijn redelijk pittig.
Buiten besloten we eerst naar het Red Sea Diving Centre te gaan om daar hetzelfde te vragen, dat klonk veel beter. T gevoel dat we kregen bij deze duikschool waszo goed dat we gesloten dat we de rest niet af zijn gegaan.

Ondertussen was het al iets na 4en en zijn we weer even snel terug gelopen naar het hotel voor chocolate hour, wat een heerlijke uitvinding!!!!

Direct weer naar buiten voor ons eigenlijke doel.
Tegenover het hotel was al n soort opgraving van een islamitischemoskee en een soort toegangspoort(waar in een zijgangetje een eenzame mannenbroek lag).
Op een borddaar stond dat er iets Romeins ongeveer 500 meterNW moest zitten. Even op de kaart kijken, en ja gevonden! Het was n 3e eeuws kerkje (misschien wel de oudste ter wereld), alleen ook niet meer dan wat stukjes muur van over. Het was vrij toegankelijke de kinderen voetbal den op de muurtjes, zonde van die oude dingen.

Door de lokale wijken zijn we terug gelopen. Apart die twee werelden zo vlakbij elkaar. De hele rijke luxe toeristen wereld en de behoorlijk arme lokale wereld.
Na een beetje door de wijk gemeanderd te hebben kwamen we bij een achteraf stukje centrum uit met allemaal eettentjes.
We kwamen uit op een rotonde. In het midden was een grasveld (de eerste!!!!) met palmbomen.E zaten daar 10tallen (als het er geen 100 waren) kauwen te schreeuwenen het beste plekje in de beste boom proberen te bemachtigen voor de nacht.
Via de supermarkt voor wat snacks en sap zijn we naar een visrestaurant gegaan.
Mamma bestelde vlees en ik een salade met frietjes, echt typisch visrestaurant. Wel grappigwas dat de ibers in matrozenpakjes liepen en er titanic muziek aan stond.
We hebben lekker een tijdje binnen gezeten en zijn daarna huiswaarts (of beter hotelwaarts) gegaan.

In het hotel deden we na een tijdje de schuifpui naar het balkon open en klonk er harde muziek van het ontbijtterraspleintje beneden.Er was een vrouw een buikdansshow aan het geven, dat moesten we natuurlijkvan dichterbij bekijken!
Toenze door had dat ik fotos maakte kwam ze recht voor mn neus staan dansen.

Na de show zijn we weer naar boven gegaan en hebben we met sap en zoutjes nog even heerlijko t balkon gezeten.

Nu snel gaan slapen. Morgen staat de wekker vroeg voor de vogelexcursie die we met Xantha (een van die meiden) gaan doen, daarna lekker snorkelen bij Tala Bay waar het andere movenpick hotel zit.

Goeiemorgen! (Of eigenlijk alweer avond, maar de dag begint met de morgen).
Vanmorgen weer lekker uitgebreid ontbeten en ons klaar gemaakt voor de vogelexcursie.
We zijn met zn3en naar de bird observatory gebracht, daar kregen we een leuke gids mee die ons het gebied rond leidde en ons dingen over vanalles vertelde. We zaten in een gebied waar veel trekvogels langs komen en waar ze even lekker kunnen rusten. We hebben vogels gezien als aalscholvers, eenden en kiekendieven. Hij verttelde dat de waterbekkens die daar waren afvalwater van Aqaba bevatte. Je rook dat wel, maar het is een goede bestemming.
Ook erg grappig was dat hij birds niet zo goed kin uittspreken en hij het steeds over beards had. Verder zaten wij daar vlak bij Eilat en toen we in de kijkhut zaten ging er ineens een soort luchtalarm af: they probably found some bombs there, it happens regularly.

Ik vondde excursie erg leuk en de man heel vriendelijk.Aan het einde kregen we nog n kalender mee naar het hotel.

In het hotel snel omkleden en spullen pakken, over niet al te lang zou de gratis shuttlebus naar het andere hotel in Tala Bay gaan.
Het was ongeveer 20 minuten rijden. Het resort daar is zo ontzettend luxe dat we ons bleven verbazen. Ook hier waren we met Xantha en Rima (ja, ze zijn echt rasechte Nederlanders) opgetrokken.We hebben weer lekker op hetstrand gelegen en heel leuk gesnorkeld, ik waande me in het aquarium van een Chinees restaurant.Zo veel kleurrijkevisjes en koraal. Zo bijvoorbeeld de clownsvis Nemo en meerdere soorten doktersvissen en papegaaivissen naast heel veel onbekende soorten.
Het was echt heel mooi en heb dan ook meerdere foto s gemaakt.

Na een hele tijd zonnen, kletsen, snorkelenen schelpen zoeken was het weer tijd om terug te gaan.
Thuis even lekker gezetenen daar afgesproken door de balkonhekjes heen om samen uit eten te gaan.
We zijn na veel terrasjes voorbij te zijn gelopen bij Sirian Palace Restaurant, die met de schelpjes in de tafel, terecht gekomen.
We hebben heerlijk gegeten met groente, hummus, rijst en falafel (rest vlees) en rare sausjesen drankjes. De polo is lokaal en een soort muntthee met limoen erin, heel lekker! En bij de koffie hoort de quote: bij elke slok krijg je meer prut in je mond.
Een spannend zoet toetje dat op zalm leek, maar na poken hard bleek te zijn (en gewoon lekker toetje was) en veel gezelligheid maakte het tot n geslaagde avond met zon vieren.We hebben het getroffen met de buren!

Morgen is onze tweedaagse trip naar de Dode Zee en Petra, ik ben heel benieuwd! Voor donderdag hebben we een duik/snorkel-trip geboekt.
Yes! Nog een paar dagen genieten!!

Tot over 2 dagen!! (Denk ik)