Barcelona!! - Reisverslag uit Palafolls, Spanje van Annemieke Drok - WaarBenJij.nu Barcelona!! - Reisverslag uit Palafolls, Spanje van Annemieke Drok - WaarBenJij.nu

Barcelona!!

Door: Annemieke

Blijf op de hoogte en volg Annemieke

01 Juni 2012 | Spanje, Palafolls

Vandaag waren we dus een dagje vrij vanwege de big big boss, zaterdag werken we een extra dagje.

We wilden zaterdag naar Barcelona gegaan, dus dat hebben we vandaag gedaan.

We zijn vanmorgen vroeg opgestaan omdat de reis er naartoe nogal lang duurt. De wekkers stonden om 7 uur en kwart over 7 waren we eruit.
Iets later hadden we onze spullen gepakt, ontbijt op en konden we gaan.

Eerst zijn we naar het station van Malgrat gelopen, dat is ruim een half uur lopen en het was toen al warm. Hier wilden we net als de vorige keer een kaartje uit het automaat halen, maar onze kaarten werden niet geaccepteerd.
Toen zijn we even Malgrat-city in gegaan om te pinnen bank 1: staakte bij de laatste stap ook wegens invalid card (heb gekeken, het is niet alsnog afgeschreven), bank 2: werkt! Mooi, dan meteen een redelijk bedrag pinnen want dat hebben we vandaag nodig.
Toen bij het loket maar een kaartje gekocht naar Plaça Catalunya, het reizen in Spanje is gelukkig niet zo duur.

Even wachten en de trein in gestapt, het is ongeveer 1 1/2 uur rijden naar Barcelona, onderweg kom je allemaal kustplaatsjes tegen.
In de trein zat een jongen met elektrische gitaar wat voor zichzelf te spelen. Jammer dat je elektrische gitaar niet goed hoort, want wat ik ervan hoor klonk niet verkeerd.
Later kwam er een man met een muziekbox, versterker en een accordeon voorbij, hij speelde mee met liedjes die hij opzette. Maar het stond nogal hard en kon het niet, het is een soort van straatartiest maar dan in de trein.
Later kwam er een nog trein-artiest binnen, die had een akkoestische gitaar mee en zong erbij. Dat klonk nog best goed en het was ook allemaal van hemzelf.
Als laatste kwam er nog zo'n gast met muziekbox binnen, maar nu een tweetal. Eentje die met de microfoon zong en de accordeonspeler van eerst. Ze waren Ai se te pego van Michel Teló voor een vrouw aan het zingen. Ik had gisteravond de tekst daarvan opgezocht, dat is nou niet een nummer dat je voor iemand moet zingen.. ><

Toen we eindelijk in Barcelona aangekomen waren was t ineens echt belachelijk warm geworden (gekoelde trein en opgewarmde lucht buiten), trappen oplopen en daar stonden we dan ineens. Midden in de grote stad Barcelona, op het Plaça Catalunya.. En toen?

We zagen een aantal bussen van Barcelona City Tours, daar kon je voor 24 euro (jah het is veel, maar je kunt er ook veel mee) een dagkaart krijgen. Ze hadden een open bovendek, je kan overal waar ze stoppen (alle leuke en belangrijke plaatsen) uitstappen en later weer in stappen voor de hele dag. Je krijgt oordopjes en volgt daarmee een rondleiding met audioguide in een van de dertien talen die ze hebben.

We zijn uiteraard begonnen bij Plaça Catalunya en reden eerst door de gotische wijk. Hier is een mooie kathedraal, DE kathedraal van Barcelona, hier is halte 2. Onderweg werd er al best veel verteld terwijl het helemaal niet zo'n lang stuk rijden was.
We reden over de Via Laietana, die straat is lang geleden aangelegd voordat de Romeinen in Spanje kwamen. Tegenwoordig staan beide kanten vol met mooie gotische gebouwen.

Het volgende punt was de haven en het zee-aquarium, lijkt leuk maar is waarschijnlijk te duur om erbij te doen. De haven was verder niet heel erg bijzonder.
We zijn daarna via het strand van Barceloneta naar het oosten gereden via de kust. Hier staan onder ander het biomedisch onderzoekscentrum voor volksgezondheid (tegenwoordig een van de meest belangrijke biomedische instituten van zuid-Europa), ook kwamen we via olympisch dorp dat nu een woonwijk is geworden en het forumgebouw (inmiddels meer een complex/dorp) dat volledig duurzaam gebouwd is.
We zijn nog langs de twee hoogste torens van Barcelona gekomen, staan naast elkaar en zijn beide 154 meter hoog. De Mapfre toren met verschillende kantoren en hotel Arts. Daarna kwam de afronde toren Agbar, de 2-na-hoogste toren van Barcelona, hierin is het waterleidingbedrijf van Barcelona gevestigd. Daarom dus ook AGua BARcelona, Agbar als naam.

De volgende stop was de Sagrada Familie, hier wilden wij eruit. Maar onderweg kwamen we nog wat leuke dingen tegen. Waaronder het bekende stierenvecht-arena van Barcelona, één van de bekendste van Spanje. Wegens gebrek aan een groot podium hebben ook The Beatles, Bob Marley, The Rolling Stones en nog wel meer beroemdheden. De voorgevel hiervan is voorzien van Gaudi-achtige mozaïk.

Toen kwamen we aan bij de Sagrada Familia, hier zijn we uitgestapt. We hebben de kerk van buiten bekeken en de prijs en de rij van mensen die er stonden. Deze waren beide niet echt leuk, we willen toch nog terug naar Barcalona dus hopen dat het dan rustiger is.
De Sagrada Familia is een hele mooie kerk en de toeristentrekpleister van Barcelona. Hij is ontworpen door Gaudi, maar is nog nooit afgemaakt. Gaudi is in 1926 aangereden door de blauwe tram (het eerste openbaar vervoermiddel van Barcelona) en heeft het nooit kunnen voltooien. Het gebouw is zijn obsessie geworden en hij heeft er zelfs in gewoond, hij heeft zelf alleen de bouw van de gevel en het begin van het ruim kunnen meemaken. De rest van wat er gebouwd is hebben ze gebaseerd op de maquette's die Gaudi had gemaakt.

We hadden best trek, dus zijn we eten gaan zoeken. We kwamen naast de Sagrada Famlia een McDonals tegen, is dat even handig!
Na wat te hebben gegeten zijn we even de toeristenwinkeltjes ingedoken om wat souvenirs te halen. Afdingen is in die winkeltjes erg makkelijk en hebben we dan ook gedaan :P.

Daarna zijn we weer in de bus gestapt en hebben we het rondje afgemaakt. We zijn langs het oude ziekenhuis gekomen, dit is een mooi erg mooi gebouw.
Via een nieuw stuk van Barcelona zijn we verder gereden.
We kwamen hier onder ander langs Park Gúell, dit park staat vol met werken van Gaudi en is na de Sagrada Familia het belangrijkste toeristentrekker. Het bekende logo van dit park is een mozaïk-hagedis, deze is dan ook in de hele stad op souvenirs terug te vinden.
Ook zijn we langs tibidabo tekomen, dit is een berg waar onder ander een klein attractiepark gevestigd is.
We zijn door een rijk gedeelte van de stad met villa's gereden en zijn langs La Pedrera gekomen, een huis met golvende balkonranden waar in het framewerk van het hek zeewier als motief is gebruikt. Ook stonden daarbij drie huizen van drie concurrerende architecten, dit wordt de appeltwist (ofzo) genoemd.
Via een rondje over het Plaça Catalunya waren we weer terug bij het begin. Wij hadden besloten om in de bus te blijven zitten tot halte 2 (de eerstvolgende) aangezien ik na die halte een comic/manga-shop had gezien waar ik graag heen wilde en we wilden de gotische kerk graag van dichtbij zien.

Dus na het begin nog een keer te hebben meegemaakt zijn we de eerste halte uitgestapt en naar de kathedraal toe gelopen, dit is een grote mooie en inderdaad gotische kerk. We wilden hier graag naar binnen, dat kostte 6 euro maar was het zeker waard.
Binnen was de kerk echt onwijs mooi! Heel veel kapelletjes een kelder met een forse kapel, dit was onder het altaar. Ook de koorbanken in het midden waren erg mooi.
Verder konden we ook het dak nog op met een lift, dit hebben we ook gedaan. Hier had je een mooi uitzicht over een groot deel van de stad.

Nadat we in de kathedraal zijn geweest zijn we naar een klein marktje op het plein ervoor geweest, dit bleek een antiekmarkt. Ze hadden er best leuke dingen, maar dat waren de prijzen niet.
We zijn toen doorgelopen naar de comic/manga-shop. Het comic-gedeelte was open en het manga-gedeelte na de siësta pas weer (nog 10 minuten).
Doe 10 (zelfs 15) hebben we besteed bij de Subway aan de overkant van de weg om even wat te drinken en naar de wc te gaan.

In de manga-winkel heb ik een manga gekocht en een figure die ik Nederland nog niet ben tegengekomen en helemaal niet duur waren! Ze hadden er ook best veel, maar alleen Spaans (en wat Japans).

We zijn terug gelopen naar Plaça Catalunya, daar zijn we eerst de winkelstraat ingeslagen om naar de H&M te gaan die in het begin was (echt meer topjes nodig), hier een topje gehaald.
Daarna even gezocht, maar ook de C&A weer gevonden die daar vrij dichtbij zit. Daar heb ik een extra bikini gehaald.

Toen was het wel weer tijd om terug te gaan naar huis. We zijn met de trein gegaan. De trein was echt belachelijk vol, maar gelukkig (als het grootste deel nou gewoon goed was) geen trein-artiesten.

Na 1 1/2 uur waren we in Malgrat de Mar aangekomen, het was nog maar kwart over 7. We zijn nog even door de toeristen-winkelstraat gelopen om wat kaarten te kopen om te versturen, ook hebben we daar een dure supermarkt gevonden die stiekem toch nog best wel wat lekkere dingen heeft die nergens anders zijn (ze hebben zelfs stroopwafels, maar DUUR dat ze zijn!).
Daarna zijn we toch echt naar huis omgedraaid om lekker koel te douchen, eten te maken en op de bank te ploffen.

Het is vandaag de hele dag zo'n 35 graden geweest, alleen maar zon gezien (heerlijk trouwens). En veel gezien, maar nog veel te weinig.
Ik kom zeker nog een weekje terug naar Barcelona om alleen eens op mn gemakje te bekijken en de tijd te nemen om ook de sfeer wat meer mee te krijgen.
Sowieso gaat de Costa Brava nog wel vaker bezocht worden.

Het is inmiddels behoorlijk laat geworden en morgen en zaterdag moeten we weer gewoon werken, dus de foto's komen morgen wel.

Trusten!

• 01 Juni 2012 - 06:18

Janny:

Als je weer naar Barcelona gaat: zeker La Pedrera van binnen zien met rondleiding heel bijzonder. Ook is het muziektheater erg mooi, heel oud ingericht nog steeds en aan de buitenkant hangen sculpturen van Beethoven e.d.
    Als je uit de trein komt op P. Catalunya rechts de Ramblas oplopen, daar zit even verder aan de rechterkant een grote overdekte markt met kramen vol vis, fruit Prachtig fruit), groenten(heet la Bocadillo volgens mij) nog nooit zoiets gezien

• 05 Juni 2012 - 17:57

Bep,:

hoi Annemiek,leuk om je reis/stage zo te volgen,het is er prachtig en WARM,leuke foto`s en ik wil ook nog een keer naar barcelona.
    fijn om zoveel te zien,groetjes van Bep jeweetwelannesmoeder